Jak co roku we wrześniu życie miasta nabiera tempa, jest więc i sporo nowości. Gimnazjaliści będą jeździć bezpłatnie komunikacją miejską, Miasto przygotowuje się do dofinansowywania termomodernizacji budynków, w których likwidowane są jednocześnie piece węglowe. Przed nami też historyczna decyzja – jak zagospodarować terenu pod estakadą kolejową, która powstanie w miejsce obecnego nasypu.
Reforma edukacji sprawiła, że praktycznie wszyscy gimnazjaliści (z kilkoma wyjątkami, gdy to w dawnym gimnazjum powstało liceum), poszli od 4 września do szkół, które stały się siedzibami podstawówek.
Co naturalne, wywołało to pytania rodziców, czy drugie i trzecie klasy gimnazjum będą mogły korzystać – tak samo jak ich młodsi koledzy – z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Po konsultacjach z klubami radnych oraz Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu przedstawiłem więc radnym projekt uchwały rozszerzający uprawnienie do bezpłatnych przejazdów także na uczniów kończących swą działalność gimnazjów. Na sesji 13 września radni praktycznie jednogłośnie poparli ten pomysł. Uważam, że taka decyzja była potrzebna nie tylko z powodu uporządkowania sytuacji po reformie edukacji. Równie ważne jest przyzwyczajenie i zachęcenie młodych ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Być może to przyzwyczajenie rozciągnie się także – z korzyścią dla nas wszystkich – na ich dorosłe życie. I na koniec sprawa najważniejsza: uchwała wejdzie w życie dwa tygodnie po opublikowaniu w dzienniku wojewody, czyli praktycznie na początku października. Jeżeli ktoś już zdążył kupić dziecku bilet okresowy, np. na cały semestr, nie ma żadnego problemu. Bilet będzie można zwrócić i odzyskać pieniądze.Reforma edukacji sprawiła, że praktycznie wszyscy gimnazjaliści (z kilkoma wyjątkami, gdy to w dawnym gimnazjum powstało liceum), poszli od 4 września do szkół, które stały się siedzibami podstawówek.
Dotacja nie tylko na piece
Finansujemy już w Krakowie wymianę pieców węglowych, mamy program osłonowy dla najuboższych, którym po takiej wymianie wzrosły rachunki na ogrzewanie, kupujemy wyłącznie ekologiczny tabor komunikacji miejskiej, prowadzimy wspólnie z organizacjami pozarządowymi wiele akcji informacyjnych dotyczących jakości powietrza… Co roku jednak jesienią pojawia się pytanie, co jeszcze możemy zrobić, by szybciej uporać się z problemem smogu. I Urząd Miasta ciągle takich nowych możliwości poszukuje. W tej chwili trwają ostatnie prace nad nowym miejskim programem dotowania prac termomodernizacyjnych budynków, w których właściciele wymieniają piece węglowe na ogrzewanie ekologiczne. Wielu z nich boi się rosnących rachunków. Wykonanie termomodernizacji z pewnością pozwoli je zmniejszyć. Założenie programu jest takie, że Miasto finansuje właścicielowi nieruchomości termomodernizację w wysokości 25 tys. zł. Jeżeli okaże się, że prace będą droższe, właściciel domu będzie mógł wystąpić o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu JAWOR. Już niebawem będzie można poznać szczegółowe zasady przyznawania dotacji przez miasta, a pierwsze wnioski urzędnicy przyjmą na początku przyszłego roku.
Parking, ścieżka rowerowa, kawiarnia?
Narzekając na utrudnienia w ruchu związane z olbrzymią inwestycją PKP w Krakowie, umyka naszej uwadze fakt, jak bardzo zmieni się nasze miasto, gdy inwestycja się zakończy. Chodzi tutaj szczególnie o odcinek od ul. Kopernika, przez rejon Hali Targowej i ul. Miodowej aż do Wisły. Dotychczasowy nasyp kolejowy zostanie rozebrany i powstanie estakada z olbrzymim terenem pod spodem, który trzeba będzie zagospodarować. Części miasta, w tej chwili podzielone linią kolejową, zostaną połączone i chociaż dzisiaj jeszcze trudno nam sobie to wyobrazić, przed nami jedna z historycznych decyzji dotyczących zagospodarowania nowej przestrzeni. Do tej pory na ten temat dyskutowali studenci, mieszkańcy, radni. Miasto nie inicjowało takich dysput, ponieważ znajdowaliśmy się w dość niezręczniej sytuacji, nie będąc w żaden sposób dysponentem tego terenu. Dziś, gdy rozmowy z PKP na temat wydzierżawienia terenów pod estakadą Miastu są już bardzo zaawansowane i zaczynają przybierać kształt konkretnej umowy, czas, by taką debatę rozpocząć. Przede wszystkim po wysłuchaniu propozycji mieszkańców będziemy chcieli ogłosić konkurs architektoniczny na zagospodarowanie tego terenu. To olbrzymia przestrzeń i osobiście bardzo bym chciał, żeby nowy teren służył nie tylko celom komunikacyjnym (ścieżki rowerowe, ewentualne miejsca parkingowe), ale też by stała się to część miasta służąca rekreacji i ciesząca oko.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz